Transport Logistic 2023

Transport Logistic 2023

Tovary patria na koľajnice, hlásali nápisy na vystavených vozňoch a rušňoch Nemeckých železníc na veľtrhu Transport Logistic, ktorý sa uskutočnil od 9. do 12. mája v Mníchove. Spolkový minister pre digitalizáciu a dopravu Volker Wissing na otvorení veľtrhu i tak triezvo konštatoval, že aj pri predpokladanom navýšení podielu železníc v nákladnej preprave v najbližších rokoch budú najväčšiu záťaž naďalej znášať cesty.

Na ozrejmenie niekoľko čísel, celkový výkon nákladnej dopravy v Nemecku predstavuje ročne aktuálne 680 miliárd tonokilometrov, na ktorých sa cestná doprava podieľa 73 percentami. Za 30 rokov sa predpokladá zvýšenie dopravného výkonu o 46 percent na celkových 990 miliárd tonokilometrov a je jasné, že tieto objemy prepráv neprejdú kompletne na železnicu. Napriek tomu Nemci budú investovať ešte masívnejšie do železničnej infraštruktúry, ktorá má vo výhľade do roku 2050 prepravovať o tretinu viac tovarov ako v súčasnosti.

Nemecká vláda koncom mája oznámila, že do roku 2027 bude potrebné investovať do železničnej siete rekordných 88 miliárd eur, aby sa stala spoľahlivejšou a atraktívnejšou. Takmer polovica tejto sumy je už vyčlenená v rozpočte.

Logistika a doprava sú považované za jednu z najinovatívnejších oblastí hospodárstva s masívnymi investíciami do digitalizácie a moderných technológií a s priamym vplyvom na klimatickú neutralitu. Na ceste za plnením klimatických cieľov ich majú preto štáty čo najviac podporovať, čo je stručne zhrnuté posolstvo veľtrhu Transport Logistic 2023.

Plné výstavisko

Aby sme si urobili predstavu o veľkosti mníchovského medzinárodného odborného veľtrhu pre logistiku, mobilitu, informačné technológie a manažment dodávateľských reťazcov, spomeňme, že po štvorročnej prestávke vynútenej covidom v metropole Bavorska vystavovalo tento rok 2 320 spoločností zo 67 krajín celého sveta. Návštevnosť dosiahla viac ako 75-tisíc hostí, ktorí prišli zo 120 krajín. Pre porovnanie, na predchádzajúcom ročníku v roku 2019 to bolo 2 374 vystavovateľov zo 63 štátov a okolo 64-tisíc návštevníkov. Tento rok tvoril podľa údajov usporiadateľov podiel zahraničných hostí viac ako 50 percent, čo je najviac v histórii veľtrhu. A ešte môžeme doplniť, že vystavovatelia kompletne zaplnili 10 hál veľtrhu s plochou 127 tisíc štvorcových metrov a zaplnené bolo aj koľajisko na priľahlej ploche výstaviska.

Zo spomenutých 2 320 vystavovateľov tohto roku bolo 1 390 zo zahraničia, čiže 60 percent, čo je ďalší rekord veľtrhu. V rebríčku top desať vystavovateľských krajín sa okrem Nemecka umiestnili Holandsko, Taliansko, Belgicko, Francúzsko, Rakúsko, Čína, Turecko, Španielsko, Poľsko a Veľká Británia. Hneď za nimi sa s počtom vystavovateľských firiem 47 nachádzalo Česko.

Slováci sa nestratili

Pokiaľ ide o slovenskú účasť, do Mníchova zavítalo 18 firiem. Tretinu z nich tvorili spoločnosti skupiny Budamar Group, prišli aj viacerí železniční dopravcovia ako Express Group, Central Railways, Railtrans International či ČD Cargo Slovakia. V konkurencii sa nestratila, samozrejme, ani ZSSK CARGO. Návštevnosť v jej stánku v hale B6 naznačovala, že ide o silného hráča. Už tradične si v Mníchove pre svoje vozne miesto na koľajisku rezervovala Tatravagónka Poprad. Ako popredný európsky výrobca nákladných vozňov a podvozkov na podujatí predstavila trojicu nových vozňov, a to prvý 6-osový intermodálny vozeň so zabudovanými košmi Sdggmrss pre rozchod 1668 mm a 1435 mm, ďalej vozeň na prepravu ťahačov Laados a najrýchlejší TSI intermodálny vozeň Sggmrss 92´.

Záujem o rušne, vozne a logistické riešenia

Zástupcovia ZSSK CARGO na rekordnom ročníku Transport Logistic 2023 absolvovali desiatky stretnutí s aktuálnymi ako aj potenciálnymi zákazníkmi a obchodnými partnermi a prezentovali služby spoločnosti naprieč všetkými komoditami a doplnkovými obchodnými aktivitami počas všetkých štyroch dní veľtrhu ďalším stovkám návštevníkov.

Tí sa okrem tradičných otázok ohľadom portfólia služieb spoločnosti zaujímali o úroveň digitalizácie, cenovú politiku, o vozňový a rušňový park, najmä o viacsystémové rušne a zároveň logistické riešenia, ktoré vie ZSSK CARGO zákazníkom ponúknuť. Často diskutovaná bola téma priepustnosti a najmä stav železničnej infraštruktúry SR, pričom osobitnou kategóriou boli súčasné prepravy a problémy pri preprave z a na Ukrajinu a možnosti ďalších nových prepráv v súvislosti s prebiehajúcim vojenským konfliktom.

Na veľtrhu sa potvrdilo, že zákazníci očakávajú akceptáciu digitálneho podpisu a celkové zavedenie bezpapierového uzatvárania obchodných zmlúv a dohôd, na čom sa pracuje a už o pár mesiac mesiacov sa spustí na úseku obchodu digitalizácia celého obchodného procesu, z čoho plynú veľké očakávania.

(lj)

© 2024 ZSSK CARGO - Všetky práva vyhradené
ZAYOmedia.com