Zhromažďovanie a preprava zásielok efektívne a ekologicky – po železnici

Zhromažďovanie a preprava zásielok efektívne a ekologicky – po železnici

Alebo o tom, ako ZSSK CARGO využíva systém jednotlivých vozňových zásielok (JVZ) na tvorbu ucelených vlakov a presúva tak tisíce ton tovarov z ciest na železnice.

Šrot a drevo majú z pohľadu logistiky jednu vec spoločnú: vznikajú a nakladajú sa postupne na mnohých miestach, no väčšinou smerujú vo veľkých množstvách k jednému odberateľovi. Tu je príležitosť pre železnicu – za predpokladu, že existuje funkčný systém JVZ.

Ako funguje zhromažďovanie zásielok

Na mnohých takzvaných VNVK (vykládkových a nakládkových koľajách) v staniciach po celom Slovensku, ale aj na železničných vlečkách Lesov SR a súkromných vlastníkov sú denne pristavované jednotlivé vozne k nakládke, väčšinou v skupinách niekoľkých nákladných vozňov. Pri oboch komoditách sa pritom dajú využiť vozne typu Eas, ktorých má ZSSK CARGO dostatok. Zloženie manipulačných vlakov na Slovensku tak tvoria v prevažnej miere práve vozne smerujúce na nakládku šrotu či dreva.

Môžeme povedať, že v systéme JVZ sú kľúčovými komoditami. Obe sú pritom udržateľné aj do budúcnosti. Šrot ako druhotná recyklovaná surovina vo veľkej miere nahrádza prvotné suroviny ako uhlie, ruda a vápenec pri výrobe železa. Drevo je zas obnoviteľná surovina, ktorá sa pri dobrom lesnom hospodárení na Slovensku neminie. Až 40% nášho územia totiž tvoria lesy.

Zhromažďovanie zásielok šrotu

Príkladom zhromažďovania zásielok je stredné Slovensko. V priebežných nákladných vlakoch medzi Banskou Bystricou a Žilinou pravidelne nájdete otvorené vysokostenné vozne, ktoré majú naložený šrot – napríklad zo Šálkovej. V zriaďovacej stanici Žilina-Teplička sa spoja s vozňami, ktoré sem v systéme JVZ prišli z Dolného Hričova, Šurian, ale aj z východného Slovenska.

ZSSK CARGO tu „vytvorí“ ucelený vlak, ktorý následne smeruje do železiarní v Poľsku.  „Tento rok sme takto vypravili už desať vlakov,“ hovorí Martina Surmíková, komoditná manažérka pre kovy, uhlie a železnú rudu v ZSSK CARGO. Pre niektoré vozne, ktoré smerovali z Hliníka nad Hronom do Talianska, sa našlo aj spätné využitie. Na Slovensko priviezli drôty k spracovateľovi v Bánovciach nad Bebravou.

Nie vždy pritom ide o zhromažďovanie zásielok. Systém JVZ umožňuje prepravy aj skupín vozňov – napríklad z Hliníka nad Hronom do Podbrezovej. Početné vozne typu Eas vo flotile ZSSK CARGO pritom s ucelenými vlakmi so šrotom doslova križujú Európu. „Využili sme ich na tranzit šrotov z Čiech do Slovinska, alebo z Maďarska do Poľska – v druhom prípade tranzitujúc cez Čaňu a Plaveč východom krajiny,“ dodáva M. Surmíková.

Zhromažďovanie zásielok dreva

Pri dreve ide o rovnaký princíp, rovnaké vozne – len miesta nakládky a destinácie sa líšia. Nakládka prebieha na VNVK a vlečkách na Liptove, Orave, či Horehroní. Ucelené vlaky sa následne tvoria vo vlakotvorných staniciach. Pre Oravu a Liptov je to Lisková a Žilina-Teplička, pre Horehronie Banská Bystrica. Tu už ucelený vlak, ktorý tvorí až 30 vozňov, začína svoju cestu k spracovateľom. Tí sú často za hranicami našej krajiny – v Maďarsku, Rakúsku, či Rumunsku.

ZSSK CARGO tak zabezpečuje zvoz manipulačnými vlakmi, vytvorenie uceleného vlaku a jeho dopravu až do najbližšej pohraničnej stanice pred odovzdaním na pokračovanie cesty na jeho zahraničnom úseku.

Čo pomáha udržať drevo a šrot na železnici

Výhodou týchto dvoch komodít v systéme JVZ je rovnaký druh vozňov, ktoré sa vedia flexibilne využiť pri oboch týchto druhoch surovín, dostatok vozňov vo flotile, ako aj celosieťové pokrytie služieb ZSSK CARGO na Slovensku. Druhou výhodou je ten fakt, že do jedného nákladného vozňa sa zmestí rovnaký objem, ako až do troch nákladných áut. A tretím pomocným faktom je, že väčšina kamiónov voziacich drevo a šrot disponuje vlastným hydraulickým ramenom, čo umožňuje šoférovi autonómnu prekládku v stanici.

Naopak nevýhodou je to, že Slovensko stále nemá zavedenú systematickú podporu jednotlivých vozňových zásielok tak, ako je tomu v susedných štátoch – Maďarsku, Rakúsku, či Česku. Ak zoberieme do úvahy celkové náklady – od ničenia ciest často preťaženými kamiónmi s ťažkým drevom a šrotom, cez emisie, zdržania na plných cestách a riziko nehodovosti, všetko jednoznačne vyznieva v prospech podpory JVZ.

Ak by sa takáto podpora našla, mohla by sa k šrotu a drevo pridať tretia komodita, pre ktorú by sa dali využiť rovnaké vozne: štrkopiesky. Takto by sa systém jednotlivých vozňových zásielok, náročný na ľudské, technické a teda aj finančné zdroje, mohol stať efektívnejším, železnica atraktívnejšou, životné prostredie čistejším a cesty bezpečnejšími.

 

Ilustračné fotografie: Adam Komara, Petr Malý, Jakub Reguli, Jaromír Novota

© 2024 ZSSK CARGO - Všetky práva vyhradené
ZAYOmedia.com