Prevážanie prázdnych vozňov

Prevážanie prázdnych vozňov

Na prvý pohľad to vyzerá ako zbytočná a stratová preprava. No  v skutočnosti je to úplne inak.

Každý deň zachytíte na našich tratiach v pohybe aj prázdne vozne. Hovorí sa im tiež hluché vozby. Na železniciach po celom svete je stále obojstranné vyťaženie vozňov od dodávateľa k odberateľovi skôr výnimkou. Tento logistický oriešok je jedným z dôvodov, prečo železnica nevie byť v tomto smere konkurencieschopnejšou k flexibilnejšej cestnej doprave. Existujú však aj výnimky a nie vždy sa jedná o „bezcieľnu“ prepravu. Okrem takzvaných vyrovnávok totiž na slovenských tratiach stretnete aj prázdne vozne, ktoré majú špeciálny cieľ.

Nové vozne zo Slovenska

Hoci sa krajina v srdci Európy hrdí ako automobilová veľmoc s najvyšším pomerom vyrobených vozidiel na obyvateľa, už menej ľudí registruje odvetvie výroby železničných vozňov. Tatravagónka je najprestížnejší európsky výrobca nákladných vozňov v Európe a vyrobí ich ročne cez 4 000 v troch výrobných závodoch: v Poprade, Trebišove a Tlmačoch. Prirodzeným charakteristickým znakom týchto produktov je to, že inak ako po železnici k zákazníkom odísť nemôžu. A tak sú prepravované na západ, sever aj juh po koľajniciach. Častokrát sa ešte pred odovzdaním presúvajú do staníc s voľnými koľajami (ako napríklad Strážske alebo Vrútky), aby sa tam zhromaždili do väčšieho počtu pred ich cestou k svojmu novému majiteľovi, alebo prevádzkovateľovi. V ZSSK CARGO zabezpečujeme aj služby prepráv týchto nových vozňov.

Vozne na opravy

Ak v zmiešaných nákladných vlakoch ZSSK CARGO v systéme jednotlivých vozňových zásielok (JVZ) uvidíte prázdne vozne, nemusí ísť len o tie, ktoré smerujú na nakládku. Okrem výroby totiž Slovensko exceluje aj v opravách a modernizáciách nákladných železničných vozňov. Vozne tak môžu ísť takpovediac na „wellness“, čoho centrom na Slovensku je Trnava – konkrétne spoločnosť ŽOS Trnava. Tam sa zvážajú vozne z celej Európy, napríklad Rakúska, Česka, Nemecka, či Francúzska. A „vylepšené“ sa po koľajniciach, radené v systéme JVZ, opäť vracajú späť do kolobehu denných vozieb z týchto „železničných kúpeľov“.

Niekedy však vozne nesmerujú na opravu, ale jednoduché len vyčistenie, ako sme už písali v prípade cisternových vozňov smerujúcich do Rimavskej Soboty, taktiež vďaka systému JVZ.

Deponácie

Posledný prípad prázdnych vozieb sa týka situácie, ak pre voľné vozne aktuálne nenachádzame žiadne uplatnenie. Niektoré, ako napríklad vozne na obilniny či plošinové vozne, zažívajú sezónne vyťaženie, no následne ich je potrebné niekde odložiť – inak povedané – deponovať. Na to sa hľadajú vhodné nevyťažené stanice s voľnými koľajami, kde by vozne neprekážali v premávke. O potrebe hľadania takýchto staníc hovorili aj obchodní manažéri ZSSK CARGO v prípade odstávok v automobilkách. Vtedy vozne nie sú odrazu potrebné, no kľúčové je nájsť stanice v čo najväčšej blízkosti automobilky na „zaparkovanie“, aby po opätovnom spustení výroby boli autovozne čo najrýchlejšie poruke.

Prepravy nových vozňov, vozňov na opravu či deponovanie, spadá do kategórie nešpecifikované a z obchodného hľadiska má túto oblasť v ZSSK CARGO na starosti Denisa Peléšková (tel.: +421 903 763 023, e-mail: peleskova.denisa@zscargo.sk).

 

Ilustračné zábery: Filip Devoša, Petr Malý, Szabó Domonkos, Viktor Šesták

© 2025 ZSSK CARGO - Všetky práva vyhradené
ZAYOmedia.com