Od 24. do 27. septembra 2024 sa Berlín stal globálnym epicentrom železničnej techniky a inovácií, keď hostil 14. ročník najväčšieho medzinárodného veľtrhu dopravnej techniky InnoTrans.
Toto prestížne podujatie, ktoré sa koná každé dva roky, pritiahlo pozornosť odborníkov, investorov a nadšencov z celého sveta. Tohtoročné podujatie prekonalo všetky doterajšie rekordy: zúčastnilo sa na ňom úctyhodných 2 940 vystavovateľov z 59 krajín a prilákalo približne 170 000 návštevníkov zo 133 krajín. Tento impozantný počet účastníkov svedčí o rastúcom záujme o inovatívne riešenia a technológie v oblasti železničnej dopravy.
Výstavná plocha obsadila všetky haly berlínskeho výstaviska vrátane vonkajších a koľajových priestorov, čo z neho urobilo vôbec najväčší veľtrh od jeho vzniku v roku 1996. Návštevníci mali možnosť vidieť naživo viac ako 133 vozidiel vystavených na 3 500 metroch koľají, vrátane najnovších modelov vysokorýchlostných vlakov, regionálnych súprav, električiek a hybridných lokomotív.
Hlavné témy a diskutované oblasti
Hlavnými témami tohtoročného InnoTransu boli udržateľnosť, elektrifikácia, digitalizácia a predovšetkým umelá inteligencia (AI). Tieto témy odrážajú globálne trendy a výzvy, ktorým čelí železničný priemysel v ére rýchleho technologického pokroku a rastúceho dôrazu na ekologické a efektívne riešenia. Vzhľadom na rastúci význam AI v dopravnom priemysle bol prvýkrát predstavený nový výstavný priestor AI Mobility Lab. Tento špeciálny pavilón sa stal stredobodom pozornosti pre mnohých návštevníkov a odborníkov.
V AI Mobility Lab sa prezentovalo 42 vystavovateľov zo 17 krajín, ktorí predstavili svoje najnovšie riešenia v oblasti umelej inteligencie, robotiky, ochrany dát a kybernetickej bezpečnosti. Návštevníci mali možnosť vidieť praktické ukážky AI aplikácií, ako je napríklad prediktívna údržba železničnej infraštruktúry, automatizované systémy riadenia vlakov či inteligentné platformy pre riadenie dopravy. Diskusie a semináre v tomto pavilóne sa zameriavali na to, ako môže umelá inteligencia prispieť k zlepšeniu efektívnosti, bezpečnosti a udržateľnosti v železničnej doprave.
Digitalizácia a udržateľnosť boli prítomné vo všetkých segmentoch veľtrhu. Mnohé spoločnosti predstavili inovatívne riešenia na zníženie emisií a zvýšenie energetickej efektívnosti, vrátane batériových a vodíkových pohonných systémov. Napríklad niektorí výrobcovia vlakov a lokomotív predstavili nové modely s hybridným pohonom, ktoré kombinujú elektrický pohon s batériami alebo palivovými článkami. Tieto technológie umožňujú prevádzku na neelektrifikovaných tratiach bez emisií, čo je kľúčové pre dosiahnutie cieľov v oblasti klimatickej neutrality.
Otázka kybernetickej bezpečnosti bola tiež v popredí záujmu. S rastúcou digitalizáciou železničnej infraštruktúry a systémov je ochrana pred kybernetickými hrozbami kľúčová. Odborníci diskutovali o najlepších postupoch a nových technológiách na zabezpečenie systémov proti neoprávnenému prístupu a útokom.
V oblasti udržateľnosti sa tiež hovorilo o cirkulárnej ekonomike a možnostiach recyklácie materiálov použitých v železničnej doprave. Niektoré spoločnosti predstavili inovatívne materiály, ako sú kompozity a ľahké kovy, ktoré znižujú hmotnosť vozidiel a tým aj spotrebu energie. Taktiež sa diskutovalo o využití obnoviteľných zdrojov energie v železničných staniciach a infraštruktúre.
InnoTrans 2024 bol tiež miestom pre networking a výmenu skúseností medzi odborníkmi. Okrem výstavných stánkov sa konali aj početné konferencie, semináre a workshopy, kde sa diskutovalo o budúcnosti železničnej dopravy, legislatívnych rámcoch a investičných príležitostiach.
Predstavené koľajové vozidlá
Z oblasti hnacích koľajových vozidiel pre nákladnú dopravu zaujal posunovací rušeň výrobcu Vossloh Rolling Stock pod menom Modula, ktorý tentoraz prišiel vo verzii BFC – kombinujúci batériový pohon s vodíkovými palivovými článkami. Tým sa rozšírila ponuka stávajúcich rušňov na batériový a dieselový pohon (BDD, 50 takýchto objednalo DB Cargo s opciou na ďalších 200) a elektrický a batériový pohon (BBE, 45 takýchto objednala leasingová spoločnosť Railpool s opciou na 152 ďalších a 50 tiež kupuje leasingová spoločnosť Northrail).
Siemens Mobility opäť priniesol svoj duálny Vectron, ktorý vo farbách DB Cargo príde v počte 150 kusov a ďalších 250 v opcii. Prítomný bol aj tento rušeň v bielej farbe s červeným pruhom DB a teda určený pre osobnú dopravu, kde by sa malo objaviť 21 kusov.
Stadler zas priniesol šesťnápravový rušeň Class99, ktorý cez leasingovku Beacon Rail obstaráva britský nákladný dopravca GB Railfreight v počte 30 kusov. Aj tento rušeň má pohon tak cez pantograf, ako aj je vybavený plnohodnotným dieselovým motorom, pričom sa predpokladá, žeby mal dosiahnuť úsporu až 58% emisií v porovnaní s dnešnými klasikami na britských železniciach – rušňami Class66.
Český výrobca CZ LOKO, ktorý aj pre nás modernizuje rušne radu 742 na radu 742.6, predstavil svoju novú vlajkovú loď a to tiež dvojzdrojový rušeň s vysokou kabínou DualShunter 2000. Napájaný je pre striedavé napätie z pantografu na streche, ale má aj plnohodnotný naftový motor.
Alstom prišiel s čisto elektrickým rušňom Traxx vo viacsystémovej verzii, ktorý sľubuje už čoskoro schválený pre celý západo-východný koridor krajín. Zaujímavosťou je aj španielske Talgo, ktoré je známe skôr vysokorýchlostnými jednotkami, no tu prezentovalo rušeň Travca pre osobnú dopravu.
Svoj viacsystémový rušeň Griffin pre rýchlosť 200 km/h pre poľského osobného dopravcu PKP Intercity predstavil aj poľský výrobca Newag sídliaci neďaleko slovenských hraníc. Po verzii na striedavé napätie v Poľsku plánujú, podobne ako predtým šesťnápravový rušeň Dragon, schváliť aj pre premávku na Slovensku, ale aj Česku, Maďarsku, Rakúsku a Nemecku. Zaujímavosťou je, že nám v rozhovore prezradili, že po veľkých výrobcoch už aj na nich doľahli silné objednávky a tak je dnes prakticky nemožné kúpiť v Európe nové elektrické rušne s dodaním skôr ako v roku 2028.
Tieto exponáty dokazujú, že trend dvoj-(a viac-)zdrojových rušňov jednoznačne prevláda a kým nové dízle sa prakticky už nevyrábajú, všetci stavajú na hybridné a dopĺňajúce sa pohony.
V oblasti nákladných železničných vozňov na výstave dominovala slovenská Tatravagónka. Predstavila vozeň Graintainer, na ktorom sa môže nadstavba na obilie oddeliť, stohovať, a vagón použiť na iné intermodálne účely. V intermodále predstavila vozeň Light eighty, ktorý dosahuje rýchlosť až 160 km/h, čím hodlá byť tvrdým konkurentom cestnej doprave na rýchlych tratiach. A nechýbal ani dvojčlánkový šesťnápravový kapsový voz pre prepravu cestných návesov, ktoré však na takúto prepravu nemusia byť prispôsobené – lebo vozeň Sdggmrss ponúka integrovaný kôš na nakládku. Pre oblasť prepravy nových elektromobilov predstavila aj vozne Laaers a Laados, ktoré odvezú elektrické osobné, alebo nákladné autá.
TransANT, predstavil vozeň vyrobený v ukrajinskom DAS Dniprovagonmash na prepravu šrotu, Nymwag uviedol košový vozeň na cestné návesy aj cisternový vozeň, kým Greenbrier vozeň na sypké hmoty, obilie a samozrejme modulárny intermodálny vozeň.
V tejto oblasti je jasný trend oddeľovania nadstavieb od plošinového vozňa, čo zvyšuje modularitu, rýchlosť prekládky a využiteľnosť koľajového vozidla. V portfóliu výrobcov si však svoje miesto stále zachovávajú vozne na najťažšie a najčastejšie komodity, ako obilniny či kvapaliny, keďže ich objemová výhoda hrá v ucelených vlakoch prím.
A na záver sa ešte pozrime do osobnej dopravy. Siemens Mobility predstavil vo farbách Českých dráh netrakčnú jednotku Vectrain. Tú tvorí rušeň Vectron na rýchlosť 230 km/h, vozne type Vectouro a riadiaci vozeň, čo umožňuje ľahké obraty v koncových staniciach. Z Česka bude do sveta takto čoskoro jazdiť 20 deväťvozových súprav. CRRC prinieslo novú jednotku CINOVA, Hitachi Rail vynovenú verziu vysokorýchlostného vlaku Frecciarossa 1000, Stadler dvojposchodovú jednotku KISS pre rakúske ÖBB. Alstom predstavilo dvojposchodvú jednotku Coradia Stream HC pre dopravcu LNVG. Nechýbalo ani Mireo či vysokorýchlostné Velaro pre Egypt od Siemensu, alebo batériová jednotka FLIRT Stadleru. Švajčiarsky Stadler sa postaral aj o najväčšiu novinku v tomto segmente, keď priniesol jednočlánkovú jednotku RS ZERO, ktorá je nasledovníkom jednotiek RS1. Tým dáva na stôl ponuku aj pre malé regionálne a málo vyťažené trate. Dnes sa už však ponúka bez naftového motoru a je v ponuke len batériový, alebo vodíkový pohon.
Výpočet noviniek z Innotransu by dokázal zabrať ešte podstatne viac miesta. V tomto súhrne sme sa zamerali na tie najdôležitejšie trendy v železničnej doprave, nakoľko výstava už dlhé roky ukazuje, že v týchto prípadoch nejde o nenaplniteľné vízie. To, čo vidíme na Innotranse dnes, uvidíme do pár rokov na železniciach po celej Európe a tak je dobré zobrať si inšpirácie pre inovovanie dopravy aj na Slovensku, aby nám s novinkami na koľajniciach neušiel vlak.