Obilniny na železničných tratiach: tranzit z východu, ale aj export zo Slovenska

Obilniny na železničných tratiach: tranzit z východu, ale aj export zo Slovenska

Konflikt na Ukrajine priniesol do prostredia slovenských železníc debatu o zvýšenej potrebe prepráv agroproduktov. Hoci sa rok 2024 ani zďaleka objemami nepriblížil roku 2023, hovoriť o prepravách agrárnych produktov po koľajniciach sa stále oplatí.

V roku 2023 prepravilo ZSSK CARGO na dovoze, vývoze a tranzite agroproduktov viac ako 1 milión ton. No už v prvých mesiacoch roku 2024, po znovuotvorení prístavu v ukrajinskej Odese, prekládka a prepravy z Ukrajiny poklesli na jednu tretinu objemov predošlého roka. A hoci bola táto komodita videná ako perspektívna náhrada vtedy klesajúcich prepráv železnej rudy, realita ukázala, že sa jedná o veľmi „kolísavé“ prepravy.

Obilniny a olejoviny z Ukrajiny neskončili úplne

Napriek tomu sa tranzitné prepravy ukrajinskej kukurice a repky olejnej na slovenských železniciach ustálili, hoci na podstatne nižších objemoch. V roku 2024 tak napríklad smerovali vlaky z ukrajinského Baťova či Ključarky do Nemecka, trasované tak cez prechodové stanice v Čadci, ako aj Bratislave-Petržalke. Ucelené súpravy obilninových vozňov pomenej dopĺňali prepravy jedlých olejov, na ktoré má ZSSK CARGO vo Východoslovenských prekladiskách vybudované výborné zázemie a kapacity. A oleje putujú nielen na export do Talianska, ale napríklad tento rok aj z Veľkej Idy do Poľska.

A tak, hoci sa ani tento rok do komoditného mixu agroprodukty v tranzite nepodpíšu tak veľkou mierou ako v roku 2023, sa dá povedať, že po útlme v priebehu mnohých rokov sa táto komodita opäť stáva stálicou na zozname komodít, ktoré prepravujeme.

Útlm prepravy agrárnych produktov zo Slovenska

Prečo mali potravinárske produkty taký silný útlm? Hlavným dôvodom bol nárast konkurencie cestnej dopravy a slabá železničná infraštruktúra bývalých poľnonákupov, ktoré často mali železničné vlečky, no s kapacitou 5 - 6 vozňov. Dnes sa však vozia 30 - 34 vozňové ucelené súpravy na export, zvyčajne do prístavov. Obsluha so šesťnásobným posunom tak dokáže železnicu predražiť – naviac tu aj medzi prepravcami po koľajniciach panuje veľká konkurencia a vozne vlastnia prevažne veľkí obchodníci s obilninami a lízingové spoločnosti – čiže na nákladného železničného dopravcu zostáva „len“ trakcia.

Zabudnutá repa

Druhou komoditou, ktorá na slovenských železniciach v minulosti vládla každoročne po dobu niekoľkých mesiacov, bola cukrová repa. Dnes zo Slovenska nakladá do otvorených vysokostenných vozňov repu naša konkurencia a vozí ju k sebe do zahraničia. Z pôvodne 15 slovenských cukrovarov zostávajú už len dva a tieto železnicu nevyužívajú – preferujú neekologickú cestnú dopravu. Ešte pred 15 rokmi však vozili po železnici až 70% všetkého objemu vypestovanej repy. Repné kampane sú dnes pritom stále na niekoľko mesiacov významným posilnením železničných prepráv v Maďarsku, Rakúsku, Česku, Nemecku, či Švajčiarsku.

Export agrárnych komodít neustal úplne

ZSSK CARGO však stále bojuje o každú jednu prepravu a nezostáva to bez odozvy. Počas celého roka, no najmä po skončení žatvy a pri exportoch v zimných mesiacoch, pristavuje vozne, zvyčajne súpravy o 18-32 vozňov, na nakládky pod silá, kam traktory a kamióny zvážajú obilniny na uskladnenie. Takto vykonalo v roku 2024 prepravy napríklad z Lučenca, Gbeliec, Chotína, Trebišova, Bánoviec nad Ondavou, či Galanty.  

JVZ-ky v potravinárskom priemysle

Slovensko je okrem iného tichou hviezdou európskej výroby sladu. Okrem prepráv, o ktorých sme už písali, využíva ďalšiu svoju výhodu – službu jednotlivých vozňových zásielok (JVZ). Pre komoditu potraviny disponuje flotilou vozňov typu Tdgns, ktoré sú spojené do skupín po päť až šesť vozňov a pravidelne rotujú medzi slovenským Hurbanovom a stredom severného Rakúska. Do tamojšieho pivovaru sa v nich exportuje slad. Dve skupiny týchto vozňov v neustálej rotácii zabezpečujú, že pivovar má pravidelný prísun čerstvej suroviny do svojej výroby a nepotrebuje pritom skladovať jej veľké zásoby. Sieť manipulačných a priebežných vlakov ZSSK CARGO od Štúrova po Bratislavu a hranicu s Rakúskom zas garantuje stabilitu dodávok. Medzi rokmi 2023 a 2024 tieto prepravy narástli päťnásobne. Výhodou však je, že na oboch koncoch – u slovenského dodávateľa, aj rakúskeho odberateľa, existuje železničná vlečka a slad sa tak vôbec nedostane na slovenské ani rakúske cesty. Spotrebitelia si už len môžu vychutnávať svoju obľúbené pivo – a to vďaka prepravám ZSSK CARGO.

Ak je táto téma pre vás zaujímavá, viac informácií ohľadom prepráv vám poskytne náš obchodný manažér pre komoditu potraviny: peleskova.denisa@zscargo.sk.

 

Foto: Filip Devoša, Marián Tlelka, Filip Havrilčák, Matúš Ihnát

© 2025 ZSSK CARGO - Všetky práva vyhradené
ZAYOmedia.com