Obchodný rok 2025: stagnácia, optimalizácia i investičné stimuly

Obchodný rok 2025: stagnácia, optimalizácia i investičné stimuly

Napriek všeobecnej ekonomickej stagnácii má ZSSK CARGO pripravené investičné programy a v spolupráci s ministerstvom dopravy návrhy stimulov pre železničnú nákladnú dopravu.

ZSSK CARGO privítala 24. októbra v Jasnej svojich zákazníkov a partnerov na konferencii Obchodný rok 2025, kde jej manažéri hodnotili uplynulé mesiace z hľadiska výkonov prepráv a situácie na trhu a takisto zverejnili niektoré parametre podnikateľského plánu a obchodné zámery na rok 2025. Ako v príhovore podotkol generálny riaditeľ spoločnosti Jaroslav Daniška, nachádzame sa ťažkom období ekonomickej stagnácie v Európe, ktorá sa prejavuje prepadom výkonov a zhoršenými hospodárskymi výsledkami subjektov operujúcich na prepravnom železničnom trhu. ZSSK CARGO predpokladá, že za tento rok prepraví tovary v objeme pod úrovňou 25 miliónov ton, čo je historicky najnižší výsledok. V podobnej situácii sú aj niektoré susedné železničné štátne podniky, no vedia si čiastočne pomôcť schémami štátnej pomoci v desiatkach až stovkách miliónov eur, ktoré zatiaľ na Slovensku absentujú.

- Spolu s naším akcionárom sa snažíme tento stav zmeniť a vytvoriť podmienky na prijatie stimulov v nákladnej železničnej doprave, ktorým sa tešia dopravcovia v okolitých štátoch, respektíve v ďalších krajinách EÚ, - uviedol J. Daniška.

Už začiatkom roka si ZSSK CARGO stanovila ambiciózne ciele ohľadne obnovy vozňového parku s cieľom získania nenávratných grantov z európskych programov. Táto obnova by v prípade schválenia schémy štátnej pomoci a dostatočných programových zdrojov mala zahŕňať až tretinu súčasného parku v priebehu nasledujúcich troch až štyroch rokov. Treba poznamenať, že úplne prvou fázou obnovy bolo nasadenie 300 modulárnych vozňov na prepravu železných rúd do Třineckých železiarní od minulého roka.

Generálny riaditeľ tiež pripomenul, že firme sa kráti čas na prispôsobenie sa zmene trakčného napájacieho systému a povinnej výbavy ETCS na tratiach v Českej republike. Jej plán preto obsahuje postupnú výmenu rušňov radu 131 a 240 za viacsystémové v desiatkach kusoch. A spomenul aj známy fakt, že spoločnosť pokračujeme v modernizácii dieselových rušňov radu 742, keď tento rok využila opciu na ďalších 10 kusov. ZSSK CARGO má veľké plány v Čiernej nad Tisou a v TKD Dobrá, kde po ukončení menšej prvej fázy modernizácie chystá veľký projekt rozšírenia  a budovania nových prekládkových, manipulačných a skladovacích kapacít pri využití európskeho programu CEF za výraznej podpory ministerstva dopravy. - Toto všetko robíme preto, aby sme sa pripravili na budúci potenciál, ktorý predstavuje jednak ukončenie vojnového konfliktu na Ukrajine, ale aj nové požiadavky a príležitosti, ktoré prináša meniaci sa trh, - deklaroval J. Daniška.

Generálny riaditeľ ďalej uviedol, že ZSSK CARGO sa niekoľkokrát prestavovala v súvislosti s prepadom výkonov a ani teraz sa, žiaľ, nevyhne reakcii na súčasný stav i očakávanú realitu. Firma preto na jeseň začína s procesom optimalizácie a hľadania rezerv, administratívu nevynímajúc. Všetky úseky majú za úlohu hľadať a priniesť zefektívnenie činností a zvýšenie produktivity práce s cieľom dosiahnuť zníženie podielu rastúcich fixných nákladov.

Na konferencii v Jasnej v rámci zaujímavého programu vystúpili vedúci oddelenia prognóz a modelov Národnej banky Slovenska Miroslav Gavura s prednáškou o očakávanom ekonomickom vývoji  v rokoch 2025 a 2026, námestník generálneho riaditeľa Železníc SR pre prevádzku Peter Blaho a vedúci odboru dopravy Železníc SR Peter Šulko s informáciami o plánovaných obmedzeniach dopravy na infraštruktúre v grafikone na budúci rok a o digitalizácii v prevádzke ZSSK CARGO referoval riaditeľ sekcie prevádzky, prepravy a vozňovej služby Peter Ihnát. Podrobne o výkonoch ZSSK CARGO v tomto roku, situácii v preprave jednotlivých komodít po železnici, zmenách v tarife pre prepravu vozňových zásielok, očakávaných zmenách v realizačných cenách spoločnosti informovali riaditeľ úseku obchodu Miroslav Ľupták a riaditeľka sekcie podpory predaja a marketingu Veronika Hagarová. Program konferencie vyvrcholil panelovou diskusiou s vybranými manažérmi ZSSK CARGO z úsekov obchodu, prevádzky a údržby a opráv železničných koľajových vozidiel.

 

Zoznam prednášok:

Miroslav Gavura (NBS) – Očakávaný ekonomický vývoj v rokoch 2025-2026

Peter Šulko – Peter Blaho (ŽSR) – Obmedzenia na železničnej infraštruktúre v správe ŽSR v GVD 2024/2025

Peter Ihnát (ZSSK CARGO) – Digitalizácia je hnacím motorom zavádzania inovácií v prevádzke ZSSK CARGO

Veronika Hagarová (ZSSK CARGO) – Obchodné zámery ZSSK CARGO na rok 2025

© 2024 ZSSK CARGO - Všetky práva vyhradené
ZAYOmedia.com