Automobily sa na železničných vozňoch zo Slovenska nielen vyvážajú, ale aj tranzitujú naprieč krajinou a smerujú na import. Často aj vo forme jednotlivých vozňových zásielok.
Asi 10% slovenského HDP a až 43% slovenského exportu je závislého na automobilovom priemysle. Štyri automobilky v krajine onedlho doplní piata. A kým v ich dodávateľskom reťazci dominuje kamiónová doprava, pri exporte hotovej výroby je železnica dôležitou súčasťou logistiky. Automotive je dokonca jeden z mála priemyslov na Slovensku, kde železnica dominuje pri vývoze hotových výrobkov a nie pri dovoze surovín a polotovarov.
Hlavná pozornosť sa zameriava na vývoz produkcie nových áut na koncové trhy a do prístavov na export do zámoria, menej často sa už hovorí o dovoze a tranzite nových a ojazdených vozidiel po železnici. Tieto prepravy sa pritom realizujú na omnoho dlhších vozebných ramenách než len z automobiliek k západným hraniciam Slovenska.
Tranzitné prepravy áut po koľajniciach
Napriek (a možno aj kvôli) prebiehajúcemu konfliktu na Ukrajine dopyt po autách v tejto krajine rastie. A železnica je dobrý spôsob, ako ich cez hranice bez dlhých čakacích dôb do tejto krajiny dostať. ZSSK CARGO sa tak v roku 2024 podieľalo na tranzite niekoľkých prepráv nových automobilov nemeckej značky z nemeckého prístavu až na Ukrajinu. Podobne tak putovali automobily ďalšej prestížnej značky z Nemecka po normálnom rozchode smerom na Ukrajinu, či dokonca používané elektromobily importované cez poľský prístav.
Automobilová vlakotvorba na Slovensku
Vlaky na export na Ukrajinu sa tvoria aj v expedičných centrách pri automobilkách priamo na Slovensku. V tomto roku pritom išlo o výrazný nárast. Kým za rok 2023 sa takto sformovalo 11 vlakov pre Ukrajinu, za rok 2024 to do septembra 2024 bolo už 37 vlakov.
Na Slovensku sa na vlečke miestnej automobilky nakladajú nielen autá z tunajšej výroby, ale zhromažďujú sa tu aj rôzne typy automobilov (vrátane pickupov), ktoré sa následne posielajú v ucelených vlakoch na východ. Česká automobilka sem takto napríklad dováža až dve vlakové súpravy plné nových áut týždenne, ktoré následne putujú k zákazníkom do autosalónov. Prísun vozňov do a z vlečky na Slovensku a následnú vozbu naprieč Slovenskom zabezpečuje ZSSK CARGO.
Priemysel citlivý na výkyvy
Tím zodpovedný za automotive v ZSSK CARGO sa zhoduje v tom, že z hľadiska vývoja prepráv sa nejedná o ľahko predvídateľnú oblasť. Mnoho externých faktorov spôsobuje silné výkyvy vo výrobe a odberných trhoch – a na to všetko musia Mikuláš Sabó a Marcel Minich ako obchodní manažéri pre oblasť automotive flexibilne reagovať.
„Nedá sa plánovať na ročnej báze. Priemysel je veľmi citlivý na zmeny. Ak chýbali polovodiče a automobilka ich nevedela zabezpečiť z náhradných zdrojov, výroba klesla okamžite – a tým aj objem prepráv nových vozidiel,“ vysvetľuje Mikuláš Sabó.
Rolu v tom, čo a koľko sa toho vozí po železnici, hrajú aj aktuálne trendy a popularita modelov v rôznych kútoch sveta. „Napríklad z bratislavských výrobných liniek putujú do Poľska najmä Superby, kým do Číny a USA cez prístavy zas autá kategórie SUV ako Q7. Turecko, tiež významný trh, napríklad ak zasiahla v minulosti hyperinflácia a ľudia si nemohli dovoliť to čo kedysi, čiže rapídne klesla kúpna sila obyvateľstva – aj to ovplyvňuje prepravy. Tie tak môžu naraz ustať a zo 4-5 vlakov týždenne rýchlo prejdete na nulu, alebo naopak“ dodáva Marcel Minich.
O tom, ako flexibilne musia každodenne meniť požiadavky obchodní manažéri v tomto odvetví, svedčí aj napríklad taký detail, ako odstávky v podnikoch. Málokto sa zamyslí nad ich dopadom na železničnú prepravu. Tej vystane výzva odstavovania prázdnych súprav vozňov na prepravy nových automobilov tak, aby boli čo najbližšie k výrobným podnikom, pričom modernizáciou železničnej infraštruktúry je možností na deponáciu súprav, čím ďalej menej. Po nabehnutí výroby totiž chce mať každá automobilka vozne pristavené čo najskôr – aj to je jedna z mnohých každodenných výziev, s ktorými sa tým automotive v ZSSK CARGO musí denne vysporiadať.
Autá v systéme JVZ? Je to možné!
Preprava nových automobilov k predajcom vlakom je takmer rovnako zriedkavá, ako distribúcia potravín do obchodov po železnici. Ale aj tu sa nájde výnimka, ktorá ukazuje, že to možné je – a v systéme jednotlivých vozňových zásielok ZSSK CARGO ju jeden zákazník využíva aj pri dovoze nových áut na predaj – ekologickejšie než po ceste.
Týmto predajcom je popradský autopredajca , ktorá dováža nové automobily z Českej republiky v jednotlivých vozňových zásielkách (JVZ). Predajcovi však nahráva vhodná infraštruktúra v stanici Poprad-Tatry. Tu totiž končia autovlaky osobného dopravcu prepravujúce autá z Prahy ľuďom, ktorí sa chcú pohodlne vyspať po ceste vo vlaku, no chcú mať svoje vlastné auto stále k dispozícii. Na vykládku áut je v stanici prispôsobená vykladacia rampa. A práve na tú ,v čase mimo vykládku autovlakov, pristavuje ZSSK CARGO vozne s novými automobilmi na predaj. Potvrdzuje to fakt, že keď je vhodná infraštruktúra, ako sú železničné vlečky a vybavené vykládkové a nakládkové koľaje, tovar stále dokážeme spoločnými silami udržať na železnici.
Fotografie: Štefan Kováčik, Mates Pleško, Matúš Puček, ZSSK CARGO