Priama nakládka alebo vykládka na železničnej vlečke je najlepší spôsob, ako zvýšiť množstvo prepráv po železnici.
Cieľ, ktorý si stanovila Európska únia je jasný: do roku 2030 dostať aspoň 30 % všetkých nákladných prepráv na železnicu. Ako ho však dosiahnuť? Dôležitým aspektom v krajinách, kde stále pretrvávajú jednotlivé vozňové zásielky (JVZ), je uchovať tento segment a výraznejšie ho podporiť. Jedným zo spôsobov je aj podpora vzniku nových a udržanie, revitalizácia a modernizácia existujúcich železničných vlečiek. Aj pri nich totiž platí to, čo pri JVZ: zrušia sa veľmi ľahko, no ich následná obnova je potom takmer nemožná.
Ako vybudovať novú železničnú vlečku
Výstavba nových železničných vlečiek by si na Slovensku zaslúžila jednoduchšiu legislatívu a tiež podporu vo forme eurofondových projektov, ktoré by tak prispeli k presunu tovarov na koľajnice. Kto už totiž raz vlečku má a spozná výhody jej používania, ten sa jej už nezriekne.
Na Slovensku vydáva povolenia na prevádzkovanie vlečky Dopravný úrad na základe zákona č. 513/2009 Z.z.; na splnenie všetkých jeho podmienok je nutných 14 právnych krokov. Vyžaduje si to veľa povolení a musia sa dodržiavať striktné podmienky používania železničnej vlečky. Jedným z kľúčových povolení, okrem toho stavebného, je súhlas správcu železničnej infraštruktúry, spoločnosti ŽSR, s napojením železničnej vlečky tak, aby nedošlo k narušeniu trate. Napojenie na priamu trať je pritom najkomplikovanejšie, preto sa vlečky zvyčajne napájajú do železničných staníc. Ak sa všetko podarí, povolenie na prevádzku železničnej vlečky sa vydáva na 7 rokov.
Najlepšie riešenie – napojenie sa na aktívnu alebo nevyužívanú vlečku
Komplikovanosť vybavovania novej vlečky tak väčšinu záujemcov odrádza. No je tu aj iná cesta. Slovensko má z minulosti veľké množstvo železničných vlečiek – a funkčných je dnes len zlomok z nich. Ak je teda nejaká šanca napojiť sa na nevyužívanú, ale už aktívnu vlečku, ide o najjednoduchšie riešenie.
Výhodou aktívnej vlečky je, že tam už čato funguje obsluha od ZSSK CARGO. Náklady pri viacerých nájomcoch zvyčajne klesajú – všetko však závisí od majiteľa vlečky a jeho požiadaviek na poplatky za jej využívanie
Napríklad spoločnosť Betacar v Pezinku má na vlečke 5 spoluužívateľov, medzi nimi aj Lesy SR. To je dôkazom, že keď majiteľ vlečky žiada za jej užívanie rozumné peniaze, záujemcovia sa nájdu.
Iný príklad je spoločnosť Saker, ktorá na vlečke KBZ v Zohore ako spoluužívateľ vlečky nakladá šrot s obsluhou 2x týždenne.
Do tretice, priam exemplárny prípadom je aj ďalšia spoločnosť obchodujúca so šrotom – FRV v Bratislave-Rači. Pôvodne nakladali na vykládkovej a nakládkovej koľaji (VNVK) na stanici vo Vajnoroch, no rozhodli sa kúpiť existujúcu vlečku a dnes tam už k spokojnosti nakladajú túto druhotnú surovinu, ktorú ZSSK CARGO z jednotlivých vozňových zásielok (JVZ) skladá do skupín vozňov a ucelených vlakov. Tie smerujú k spracovateľom na Slovensku, aj v zahraničí.
Podľa vyjadrenia zástupcov firmy netušili, že obsluha železnicou môže byť taká jednoduchá. A na to, aby bolo všetko dohodnuté na dlhodobú spoluprácu, stačili tri stretnutia so ZSSK CARGO.
Ako zistiť, s kým komunikovať ohľadom užívania vlečky
Pre ekologicky zmýšľajúce firmy, ktoré uvažujú o pripojení sa na existujúcu vlečku, nie je jednoduché zistiť, s kým o tom majú jednať. Aj tu však vie ZSSK CARGO pomôcť. Ako hovorí koordinátor pre zmluvné činnosti vlečkovej agendy, Ing. Anna Imreová, „S kontaktom na vlastníka vlečky, ktorého treba osloviť, vieme pomôcť. Posunieme správny kontakt, treba však byť pripravení na to, že nie každý chce vlečku využívať či prenajímať. Avšak radi poskytneme kontakty na správne osoby, či už na vlastníkov, alebo na firmy, ktoré vedia vlečku opraviť po stavebnej stránke do prevádzkyschopného stavu,“ dodáva. A. Imreová pritom chodí osobne so zákazníkmi na prieskum vlečiek, zisťujúc, ktoré prekážky stoja v ceste tomu, aby tovar jazdil po koľajniciach. A niekedy sú to doslova fyzické prekážky. „Nedávno sa nám napríklad v Bratislave stalo, že pri prieskume vlečky sme narazili na veľký strom, ktorý vyrástol medzi dvomi koľajami – tak dlho sa vlečka nepoužívala,“ spomína.
Najjednoduchší prvý kontakt je obchodný manažér príslušného regiónu. Ich kontakty nájdete na našom webe.
Keď sa vlečka podarí sprevádzkovať
Keď už nič nebráni v prevádzkovaní vlečky, zostáva ešte posledná vec. Vlečková zmluva so ZSSK CARGO. V nej sa dohodne technológia obsluhy – teda ako často sa pristavujú a odvážajú vozne. „Pri rozvrhu obslúh sa snažíme maximálne vyjsť v ústrety zákazníkovi. Ideálne sú obsluhy 2x týždenne, kedy zákazník vždy stihne vyložiť a naložiť všetko potrebné,“ hovorí A. Imreová.
Najlepšie tovary, ktoré majú šancu konkurovať cestnej doprave, sú tie, ktoré veľa vážia – čiže napríklad šrot, drevo, obilniny, cukrová repa, chémia. Obrovský nevyužitý potenciál majú na Slovensku stavebniny, najmä štrky a piesky, ktoré sa vozia nákladnými autami ničiac cesty, ktoré sa potom musia opravovať z peňazí daňových poplatníkov.
Na čo je nutné myslieť na záver? „Dôležité je objednávať si len toľko vozňov, koľko sa vám na vlečku zmestí. Lebo keď privátne vozne stoja na vlečke, neplatíte za nich. Ak sa však odstavia v stanici či na VNVK, za pobyt vozňa na danom mieste sa už platí,“ dáva Anna Imreová tipy z praxe.
Taktiež je dôležité optimalizovať počet denných obslúh. Napríklad jedna zo slovenských automobilka má objednaných 14 obslúh denne, ktoré sa však vždy nevyužijú. Personál ZSSK CARGO však musí zostať v pohotovosti – a nemôže tak efektívne obslúžiť iných zákazníkov.
Obnovenie, sprevádzkovanie, pripojenie sa či aktivácia železničnej vlečky je veľmi individuálna záležitosť, no u nás, v ZSSK CARGO, sa môžete spoľahnúť na to, že kde je vôľa, tam sa vždy hľadá najvhodnejšia cesta. Tá železničná.
Vaše otázky a dopyty ohľadom vlečkových služieb v ZSSK CARGO vám vždy radi zodpovedia naši obchodní manažéri v jednotlivých regiónoch, resp. obchodná zástupkyňa pre vlečky pre región SP Bratislava Karina Guštarová (gustarova.karina@zscargo.sk, 0911 991854).
Foto: Matúš Dlugoš, Maroš Lesňák, Martin Mačanga, Ivan Kamenský, Marek Bielich