20. rokov ZSSK CARGO

20. rokov ZSSK CARGO

Pred dvadsiatimi rokmi, 1. januára 2005, rozdelením dovtedy unitárnej Železničnej spoločnosti vznikli Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK CARGO), zabezpečujúca naďalej nákladnú dopravu a Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ako osobný dopravca. O rozdelení spoločnosti rozhodla v júli 2004 vláda SR. Ako sa v tom čase uvádzalo v tlačových vyhláseniach, samotné delenie bolo zložitým a časovo náročným procesom. Obe nové spoločnosti začali fungovať s procesne orientovanými štruktúrami.

Rozdelením pôvodnej Železničnej spoločnosti prišlo aj k rozdeleniu parku koľajových vozidiel. Do ZSSK sa včlenilo približne 100 univerzálnych elektrických rušňov, rýchlikov a prímestských vlakov a takisto koľajové vozidlá na osobnú dopravu - osobné vozne, motorové a elektrické jednotky. K tomuto parku koľajových vozidiel prešiel aj príslušný rušňový personál. Ostatné rušne, ktoré prešli do ZSSK CARGO, mali s dostatočnou rezervou pokrývať potreby nákladnej dopravy.

Vtedajšie Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, ako jediný akcionár ZSSK i ZSSK CARGO, okrem iného vyhlásilo ponuku pre uchádzačov na poradenstvo pri privatizácii majetkovej účasti štátu v nákladnej železničnej doprave a pri výbere najvhodnejšieho investora. Súťaž na odpredaj nákladnej dopravy v roku 2005 bola medzinárodná.

Vtedajší generálny riaditeľ pôvodnej Železničnej spoločnosti Pavol Kužma tesne pred rozdelením v podnikovej tlači pochválil zamestnancov, že v priebehu niekoľkých mesiacov naplnili zámer delenia železničného podniku. - Štát v minulosti ručil za hospodárenie železníc, preto snahy správať sa trhovo boli okrajové. Dnes zisťujeme, že konkurencia je silnejšia, lebo sa orientuje len na produktívne činnosti. Železnica sa bude musieť postupne zbaviť aktivít, ktoré ju zaťažujú a neprinášajú úžitok, - hodnotil stav železnice pred 20 rokmi P. Kužma.

Takisto podotkol, že výkony vo vnútroštátnej nákladnej doprave klesajú z roka na rok a ak sa nepodarí zastaviť tento trend, je takmer odsúdená na zánik, čo je nepredstaviteľná myšlienka z hľadiska verejného záujmu. - Objektívne však treba povedať, že ťažkosti v železničnej doprave a preprave spôsobujú podmienky na trhu, ktoré nahrávajú cestným dopravcom. Určite sa aj to postupne zmení, pretože aktivity železničných podnikov i ministerstva dopravy smerujú k odstráneniu disproporcií v nákladovom zaťažení u jednotlivých druhov dopráv a ich objektivizácii aj z hľadiska ekologických dopadov. Myslím si, že hoci sú súčasné procesy zmien na železnici bolestivé, vyhliadky sú pre najekologickejšiu a najbezpečnejšiu dopravu pozitívne, - tvrdil optimisticky v tom čase generálny riaditeľ. Nakoľko sa tieto predpovede naplnili, môžeme už s odstupom zhodnotiť. Určite s výsledkom nie sú všetci spokojní, no aj po 20 rokoch je ZSSK CARGO najväčším a vplyvným hráčom na liberalizovanom a vysoko konkurenčnom trhu železničnej nákladnej dopravy a prepravy.

Dvadsiate výročie si spoločnosť bude počas celého roka pripomínať pri rôznych príležitostiach a spoločenských podujatiach.

(lj)

© 2025 ZSSK CARGO - Všetky práva vyhradené
ZAYOmedia.com