Keď sa hovorí o prepravách pre hutnícky priemysel, väčšina ľudí si predstaví vlaky so železnou rudou, koksom, alebo s hotovými výrobkami, ktoré putujú v dlhých vlakoch po hlavných tratiach. Málokto si však predstaví malebnú trať, ktorá sa vinie Rajeckou dolinou. No aj tu sa dvakrát týždenne odohráva preprava, ktorá je pre moravské železiarne kľúčová.
Zo železničného uzlu v Žiline sa rozbiehajú jedny z najdôležitejších tepien slovenskej železnice na západ, východ, aj sever krajiny. Priamo na juh však odtiaľto smeruje len lokálna, dvadsať kilometrová železnica do mesta Rajec. Okrem ľudí dochádzajúcich za prácou do Žiliny a množstva turistov cestujúcich za výletmi a do miestnych kúpeľov opačným smerom, tu však panuje aj čulý ruch v nákladnej doprave v réžii ZSSK CARGO.
Drevo, šrot, aj vápenec
Na trati lemujúcej rieku Rajčanku, aj cestu do Čičmian a Fačkovského sedla, sa v nákladnej doprave nájdu predovšetkým vysokostenné vozne typu Eas. Tie sú vhodné tak na nakládku šrotu, ako aj dreva z tunajších bohatých lesov. Tieto sú dopĺňané klanicovými vozňami a častým javom sú tu aj takzvané „cibuľové“ vozne, do ktorých sa v stanici Lietavská Lúčka nakladá odsírovací vápenec do takzvaného Ekocell expressu. Miestne manipulačné vlaky sú tu prevažne vedené rušňami radu 771, prezývanými „čmeliaky“. Stroje, najčastejšie s číslami 020, 054, 058, 059, 072, 073 a 093, smerujú s prázdnymi vozňami do stúpania Rajeckou dolinou a ložené sa vracajú späť do Žiliny. Po obsluhe všetkých ostatných staníc na trati tu zostáva ešte posledná – stanica Rajec. A práve do nej smeruje dvakrát týždenne jedna z hlavných záťaží tejto trate.
Troskutvorná prísada pre ostravské železiarne
V stanici Rajec sa v intervale dvakrát za týždeň nakladá do otvorených vysokostenných vozňov vápenec z tunajšieho neďalekého lomu. Z týchto vozňov je v Žiline utvorený ucelený vlak, ktorý následne potiahne jeden z rušňov radu 131 až do cieľovej stanice v Ostrave Bartoviciach. V ostravských železiarňach sa rajecký vápenec použije ako troskutvorná prísada. Tá viaže neželezné prvky a nečistoty z rudy a vďaka nej sa môže vytaviť čisté železo. Kým sa však ucelená súprava zostaví, čaká ešte žilinské čaty práca na obratoch dvoch manipulačných vlakov. Vlaky Mn 86540 a Mn 86542 v smere na Rajec sú obratmi z Rajca vedené ako Mn 86541 a Mn 86543. Dva páry sú potrebné pre kapacitné obmedzenia miestnej trate. K tomu, aby sa vytvoril ucelený vlak 30 vozňov radu Eas, má teda manipulačný vlak s „čmeliakom“ na čele zvyčajne pätnásť vozňov. Pri návoze záťaže je pritom treba dávať pozor, aby vozne boli čelne výklopné.
Ako viacero manipulačných vlakov vytvorí jeden ucelený
„Pred plánovanou nakládkou pristavíme do Rajca približne 6 vozňov k nakládke deň vopred, lebo v deň nakládky prichádza Mn 86540 podľa grafikonu dopravy už o 8.17 hod. Zákazník v Rajci teda nemusí s nakládkou čakať a po našom príchode má už vozne z predošlého dňa naložené. Následne mu prestavíme ložené vozne a pristavíme ďalšie prázdne k nakládke,“ hovorí Ľuboš Mierny, obchodný manažér pre región Žilina. Dolomit sa do stanice vozí v nákladných autách a v jednotlivých obratoch, nakládka prebieha pomocou pásového dopravníka. Pred obedom prichádza Mn 86542 a do Mn 86541 z rána zapriahne všetkých 15 ložených vozňov Eas, s ktorými odchádza do stanice Žilina. Večer sa po príchode Mn 86543 súprava v Žiline skompletizuje a vápenec je tak pripravený na sto kilometrovú cestu do Ostravy. Prázdne vozne po návrate idú na pokyn dispečera, sú to vozne voľnobežné.
Sto štyridsať tisíc ton na železnici
„Za rok 2020 sme v smere na Ostravu Bartovice vypravili 81 vlakov. Čistá váha jedného vlaku je 1 620 ton, spolu sa teda vyviezlo 131 220 ton dolomitu. Plány na tento rok sú tiež okolo 140 tisíc ton,“ hovorí Ľuboš Mierny. Nebyť ZSSK CARGO, na preťaženej a notoricky upchatej ceste cez Kysuce by tak pribudlo ďalších viac než 5 500 kamiónov ročne, čo je viac než 20 kamiónov denne. Aj to svedčí o tom, že vďaka železnici sa chráni nielen životné prostredie, ale aj kvalita ciest a čas všetkých ľudí na cestách - nielen na Kysuciach.
O tom, ako môžete v regióne Žilina aj vy prepravovať náklad ekologickejšie vám poradí Ing. Ľuboš Mierny na tel. +421 903 597 472, alebo emaile mierny.lubos@zscargo.sk.