S účinnosťou od 1.4.2017 vstúpili do platnosti v pôsobnosti UIC novozavedené Nakladacie predpisy a boli zrušené Smernice nakladania UIC v tej podobe ako boli známe.
Použitie Nakladacích predpisov garantuje bezpečnosť železničnej prevádzky a predchádzanie škodám na tovare a vozňoch. Za dodržanie predpisov je zodpovedný odosielateľ/prepravca. V prípade ich nedodržania môže železničný podnik/dopravca odmietnuť prevzatie zásielky.
Pri nebezpečných tovaroch musia byť dodržané ďalšie pokyny podľa RID.
Obsahuje záväzné zásady, ktoré musia byť dodržané pri zaistení a naložení tovaru.
Zväzok 1 je zverejnený a prístupný na webovej stránke UIC v originálnych jazykoch Dohovoru COTIF francúzskom, nemeckom, anglickom - http://uic.org/loading-rules
ZSSK CARGO poskytuje svojim zákazníkom prístup k jazykovej mutácii zväzku 1 v slovenskom jazyku , v prípade rozporov alebo zistených rozdielov je rozhodujúci francúzsky text.
Obsahuje spôsoby nakládky zodpovedajúce zásadám zväzku 1 pre jednotlivé druhy tovarov alebo spôsoby nakládky, ktoré boli vypracované na základe praktických skúšok. Môže obsahovať miernejšie alebo prísnejšie zásady pre už existujúce požiadavky na zabezpečenie nákladu. Iné spôsoby naloženia a zabezpečenia tovarov sú prípustné ak sú dodržané podmienky uvedené vo zväzku 1. Táto zásada platí a v prípade použitia vozňa so špeciálnymi zariadeniami, ktoré zaručujú bezpečnosť prevádzky iným spôsobom.
Zväzok 2 je zverejnený a prístupný na webovej stránke UIC v originálnych jazykoch Dohovoru COTIF francúzskom, nemeckom, anglickom - http://uic.org/loading-rules
ZSSK CARGO poskytuje svojim zákazníkom prístup k jazykovej mutácii zväzku 2 v slovenskom jazyku , v prípade rozporov alebo zistených rozdielov je rozhodujúci francúzsky text.
Zákazníci majú možnosť konzultovať spôsob naloženia a zabezpečenia konkrétneho tovaru so špecialistom pre Nakladacie predpisy:
Adriána Lužáková
+421 2 2029 5037
luzakova.adriana@zscargo.sk
Železničné podniky/dopravcovia vydávajú farebné príklady nakladania o iných spôsoboch naloženia alebo o použití iných vozňov so zvláštnymi zabezpečovacími zariadeniami.
Farebné rozlíšenie príkladov nakladania znamená:
Modrá = všetky zásady zväzku 1 sú dodržané a platia pre všetky ŽDP
Ružová = príklad obsahuje odchýlky od zväzku 1 alebo od príslušného Spôsobu nakládky zväzku 2 a sú dojednané s určitými ŽDP
Žltá = príklad obsahuje odchýlky od zväzku 1 alebo od príslušného Spôsobu nakládky zväzku 2 a platí len vo vlakoch vydávajúceho ŽDP
Modré a ružové príklady nakladania sú odosielané všetkým dotknutým ŽDP, sú použiteľné pre medzinárodnú prepravu so zúčastnenými dopravcami uvedenými v príkladoch nakladania a sú zverejnená na webovej stránke UIC v jednom alebo všetkých jazykoch - http://uic.org/loading-rules#Loading-examples
ZSSK CARGO poskytuje svojim zákazníkom prístup k jazykovej mutácii Príkladov nakladania v slovenskom jazyku , v prípade rozporov alebo zistených rozdielov je rozhodujúci originálny text vydávajúceho ŽDP.
Pri nových Spôsoboch nakládky/Príkladov nakladania sa dostatočnosť zaistenia nákladu preukazuje nárazovými skúškami podľa tabuľky 4 zväzku 1 a v priečnom smere vozňa jazdnými skúškami alebo skúškami na skúšobnom stanovišti.
Pri nakladaní tovaru do vozňa je dôležitým parametrom pre dodržanie bezpečnosti železničnej dopravy údaj o traťovej triede pre konkrétnu prepravnú reláciu.
Informácie o traťových triedach už nie sú zverejňované na webe UIC (LOCA). Je možné ich dohľadať v referenčných dokumentoch manažérov infraštruktúry (IB) alebo v prípade potreby si ich od nich vyžiadať.
ZSSK CARGO aj naďalej poskytuje svojim zákazníkom prístup k informáciám o Traťových triedach (Všeobecné podmienky, Zoznam traťových tried a Výnimky) podľa získaných informácií z týchto dokumentov v slovenskom jazyku. V prípade rozporov alebo zistených rozdielov je rozhodujúcim text v referenčnom dokumente príslušného manažéra infraštruktúry.